Treblås- og Messingblåseinstrument

Vil du lære deg å spille klarinett, fløyte, saksofon, kornett, trompet, althorn, trombone, tenorhorn, baryton eller Tuba? Vi kan hjelpe deg med å lære det.

Lærer du å spille et blåseinstrument kan du spille aleine, sammen med en kamerat som spiller det samme instrumentet, sammen med en pianist, i samspillgrupper, eller i skolekorpset. Du kan spille alle ulike musikkstiler.

Vi lærer å spille det grunnleggende det første året. Vi lærer også noter og nødvendig musikkteori.
Opplæringa baserer seg både på notebasert spill og gehørspill. Elevene lærer i ulikt tempo og på ulike måter, så vi tilpasser opplegget slik at læringa skal bli best mulig.

Det som er viktig er å øve jevnt og godt hjemme.

Det skal læres både pusteteknikk og blåseteknikk for å få til god klang og rene fine toner. Dette krev øving og trening av de musklene som vi bruker.
Et av målene med å lære å spille et instrument er å framføre for andre. Vi starter tidlig å vise fram det vi har lært slik at elevene skal bli trygge i framføringssituasjonen.
De elevene som er korpsaspiranter får også tilbud om samspill i aspirantkorps i løpet av det første året.

Elevene undervises enkeltvis eller i små grupper etter alder og erfaring med normalt 2-3 elever pr gruppe. Anbefalt aldersgrense er 8 år. Men tannfelling, motorisk og kroppslig utvikling spiller også inn.
Undervisningen gis på de fleste undervisningslokalene våre.

Faglærere på messingblåseinstrument er Torbjørn Larsen og Torgeir Andresen. De underviser i kornett, trompet, althorn, tenorhorn, trombone, baryton og tuba.

Peter Vergeni underviser i treblåseinstrumentene klarinett, saksofon og fløyte.